Nawigacja

Aktualności

Pomiary prędkości na torze wodnym

Autor : Jarosław Jóźwik
Opublikowane przez : Arkadiusz Binek

Dnia 6 lipca 2017 r. Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku wraz z Kapitanatem Portu Gdańsk i Strażą Graniczną, przeprowadził próby pomiaru prędkości jednostek pływających za pomocą najnowszego urządzenia firmy Simikon typu Integra-B (z dwoma kamerami i wideorejestracją), które posiada zatwierdzenie typu w Głównym Urzędzie Miar.

Pomiary odbyły się w zabezpieczonych warunkach pomiędzy filarami Mostu Siennickiego na Martwej Wiśle, przy użyciu bezprzewodowych bramek (fotocel) pomiarowych na podczerwień - tych samych, jakie używane są do przeprowadzania legalizacji przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym. Do pomiarów użyto następujących jednostek pływających:

1. „Kontroler 4” – jednostka Kapitanatu Portu Gdańsk,

2. „SG 045” – jednostka SMiKD - Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej (łódź hybrydowa typu Parker 900 Baltic).

Jako bazy koordynująco – zabezpieczającej użyto najnowszego statku inspekcyjnego Kapitanatu Portu Gdańsk – „Kontroler 20”. Bramki zostały ustawione na wysokości masztów radiowych jednostek pływających. Odległość między bramkami pomiarowymi wynosiła 7 m. Poza tym na jednostce „Kontroler 4” umieszczono dodatkowy słupek na wysokości masztu radiowego – sama jednostka oryginalnie miała zbyt małą wysokość, którą zwiększono, aby możliwe było przecięcie wiązki podczerwieni bramek pomiarowych. Badane urządzenie typ Integra-B wykorzystuje do określania prędkości szeroką wiązkę radarową (w porównaniu do np. lasera), co z powodzeniem sprawdza się przy pomiarach na wodzie i poprawnie dokonywało pomiarów prędkości jednostek pływających na torze wodnym.

Były to pierwsze tego typu pomiary w kraju, wynikające z potrzeb i obowiązków pomiaru prędkości jednostek pływających przez służby wodne. W związku z tym będą one oczekiwać od ustawodawcy aktów wykonawczych umożliwiających Urzędom Miar dokonywanie legalizacji tego typu urządzeń.

do góry